کارت وفاداری مشتریان راهی مطمئن و آسان برای ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش

کارت وفاداری مشتریان راهی مطمئن و آسان برای ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش

کارت وفاداری مشتریان راهی برای ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش می باشد. برنامه ی وفاداری یا باشگاه مشتریان یکی از روش های بازاریابی است.

* تعریف وفاداری مشتری یا باشگاه مشتریان

برنامه ی وفاداری یا باشگاه مشتریان یکی از روش های بازاریابی است که موجب ارتقاء شخصیت حقیقی و اعتباری مشتری می شود که استفاده از آن به دلیل فراهم کردن مزایای بی نظیر برای کسب و کار در طول چند سال گذشته به صورت قابل ملاحظه ای در سراسر دنیا افزایش یافته است.

صاحب نظران فن بازاریابی و کارشناسان ارتباط با مشتری ، مفهوم وفاداری را به اين شكل تعريف مي كند: "حفظ تعهد عميق به خريد مجدد يا انتخاب مجدد محصول يا خدمات ، به طور مستمر در آينده ، به رغم اينكه تاثيرات موقعيتي و تلاشهای بازاريابي ، به صورت بالقوه مي تواند باعث تغيير در رفتار مشتري شود"  .

که درتکمیل  این نظریه متخصصین برای باورند که رضايت مشتری از سه طريق به افزايش درآمد و سود منجر مي شود :

1.تكرار خريد مشتری

2.خريد كالای جديد

3.خريد كالا توسط مشتريان جديدی كه توسط مشتريان راضي به كالا تمايل پيدا كرده اند.

امروزه اکثر برنامه های وفاداری  در عمل اصلاً مانند برنامه های وفاداری نیستند! و لفظ "مشتری ثابت" برای این برنامه ها عبارت دقیق تری می باشد . توجه کنید که وفادار بودن به یک کسب و کار یک چیز است و استفاده مکرر از آن چیز دیگر ، ممکن است استفاده و مراجعه مکرر به یک خدمت یا محصول به این دلیل باشد که چاره دیگری وجود ندارد.

کاملاً واضح است که اگر انتخاب دیگری فراهم شود، تفاوت ها نیز اهمیت پیدا خواهند کرد.

این بدین معنی است که هدف اکثر کسب و کارهای خردمندانه در راستای ایجاد مشتریان وفادار است، نه صرفاً مشتری ثابت!

البته به دلایل مختلف همه ی مشتریان به صورت بالقوه ، مشتری وفادار نیستند. بنابراین برنامه ی وفاداری ایده آل برنامه ای خواهد بود که در آن فقط  مشتریان وفادار و آنهایی که پتانسیل وفاداری دارند  از آن بهره مند شوند.

 *کارت وفاداری مشتریان

امروزه کارت‌ وفاداری مشتریان رایج‌ترین نوع برنامه‌های وفاداری در دنیا هستند. کارت‌ وفاداری مشتریان در ظاهر کاملا شبیه کارت‌های اعتباری بانک‌ها هستند و صاحب کارت را عضوی در آن برنامه وفاداری خاص می‌کنند. در آمریکا تقریبا %75 مردم صاحب حداقل یک کارت وفاداری مشتریان هستند و از این میان یک سوم جمعیت خریداران ، صاحب دو کارت یا بیشتر هستند.کارت وفاداری مشتریان کارت‌ وفاداری مشتریان  کارت وفاداری مشتریانسیستمی از مدل کسب و کار وفاداری سازمان‌ها هستند.

اکثر سوپر مارکت‌های زنجیره ای از کارت‌ وفاداری مشتریان با نام کارت‌های جایزه یا کارت‌های تخفیف استفاده می‌کنند. این برنامه‌های وفاداری مخصوص سوپر مارکت‌ها معمولا به این شیوه کار می‌کنند که برای خرید برخی محصولات خاص (که در فروشگاه مشخص شده است) به مشتریانی که کارت وفاداری مشتریاندارند ، تخفیف می‌دهند. مشتریان هم در قبال این تخفیف‌ها به سوپر مارکت اجازه دستیابی به عادات خریدشان را می‌دهند و به این ترتیب سوپر مارکت‌ها را قادر می‌سازند که بیشتر با نیاز‌های مشتریان آشنا شوند و بدانند هر مشتری چه نیازهایی دارد و به این ترتیب مشتریان سود آور را شناسایی کنند و سعی کنند آنها را در سازمان نگه دارد و تبدیل به باشگاه مشتریان باشگاه مشتریان   باشگاه مشتریانوفادار خود نمایند .

نقطه ی مناسب برای شروع این کار در همان ابتدا قرار دارد یعنی: “بدست آوردن مشتری” در اکثر کسب و کارهای معمول حدود 45٪ از خرید های مستقیم صورت پذیرفته دیگر تکرار نمی پذیرند.

* رعایت 3 قانون اساسی برای رشد یک کسب و کار

1. بدست آوردن مشتریانی که احتمال خرید مجددشان وجود دارد ، حتی به قیمت اینکه ممکن است بازخورد اولیه مان نتایج خشنود کننده ای به دنبال نداشته باشد.

2. تشخیص این که کدام مشتریان احتمال خرید مجدد کمتری دارند و محدود کردن مهارت ها و منابع تان در زمینه ی بازاریابی برای این بخش از مشتریان با توجه آن.

3. تمرکز بودجه ی بخش بازاریابی بر روی مشتریانی که جزو خریداران مجدد محسوب می شوند ولی تعداد خریدشان محدود به 2 یا 3 بار میباشد.

در نهایت اینکه موفقیت یا شکست یک برنامه وفاداری در گرو استفاده ‌ای است که آن سازمان در آینده از اطلاعات جمع‌آوری شده برای بهبود سیاست‌ها یا برنامه‌های وفاداری‌اش می‌کند. بسیاری از سازمان‌ها در برنامه‌های وفاداری سود زیادی  نمی‌بینند ، در حالی که برخی سازمان‌های دیگر مانند eBay بخش اعظمی از  موفقیت مالی‌شان را به استفاده مناسب از این برنامه‌ها نسبت می‌دهند.

معمولاً به باشگاه مشتریانکارتهایی که به مشتریان داده می‌شود  باشگاه مشتریانهرگزکارت وفاداری مشتریان اطلاق نمی‌شود چون که از دید مشتریان ممکن است چنین نامی زیاد خوشایند نباشد. بنابراین از نامهای جایگزین نظیر "کارت عضویت"، "کارت امتیاز"، "کارت اعتباری"، "کارت باشگاه مشتریان" و... استفاده می‌شود. معمولاً پایه ایجاد باشگاه مشتریان بر مبنای رفتار برنامه وفاداری خواهد بود. چون ایجاد باشگاه مشتریان معمولا  برای ایجاد تفاوت نزد مشتریان وفادار هست.

* برنامه کارت وفاداری مشتریان در ایران

در ایران هم بسیاری از شرکتهای معتبر برای مشتریان خود از همین روش استفاده می‌کنند. اساس همه آنها باشگاه مشتریاناهدای کارت‌ وفاداری مشتریان  باشگاه مشتریانبه مشتریان و ثبت امتیاز و استفاده مجدد آنها از امتیازات ثبت شده در خریدهای بعدی است. معمولاً در اجرای برنامه وفاداری به تمامی مشتریان فقط به دلیل خرید از آن برند تجاری، کارت وفاداری مشتریان اهدا نمی‌شود. چون همانگونه که به اثبات رسیده است بهتر اینه کسانی را درگیر چنین برنامه‌ای نمائیم که با چگونگی عملکرد آن آشنا باشد چرا که مشتریانی که با عملکرد چنین سیستمهایی آشنا نیستند کمتر به آن پاسخ مناسب می‌دهند. برای همین، مجموعه‌ها سقف خرید و یا  درخواست مشتری برای عضویت در چنین سیستمی را ملاک قرار می‌دهند تا بتوانند افراد موثرتری را درگیر چنین برنامه‌ای نمایند و سود بهتری کسب نمایند.

* کاربرد های گوناگون کارت وفاداری مشتریان

دامنه کاربرد سیستم کارت وفاداری مشتریان یا باشگاه مشتریان بسیار وسیع است به طور مثال می توان آن را در فروشگاه ها، کافه رستوران ها، خدمات آرایشی و بهداشتی، خدمات تفریحی ، شرکت های تعاونی مصرف و اعتباری ، مراکز فروش رنجیره ای و البسه ، مراکز تفریح و سرگرمی و هر نوع کسب و کاری که فکرش بکنید استفاده کرد.

* مزایای کارت وفاداری مشتریان

فواید فراوانی با استفاده از این کارت وفاداری مشتریان نصیب شما خواهد شد:

  •             1.متمایز کردن کسب و کار خود از سایر همکاران و رقبا
  •           2.احترام به شخصیت و حضور مشتریان
  •           3. اطلاع رسانی رویدادهای خاص مانند جشنواره ها، حراج ها و ...
  •           4. معرفی مشتریان جدید توسط مشتریان فعلی با کارت وفاداری مشتریان
  •           5. حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان قدیمی
  •           6. توسعه فروش

 *امکانات کارت وفاداری مشتریان

  •     افـتتـاح حسـاب بـرای مشتـریـان ویـژه با کارت وفاداری مشتریان
  •     گـروه بندی مشتریان بر 3 پایه حجم خرید:
  •     برنـزی
  •     نقـره ای
  •     طلائـی
  •     تعریف مزایـای متنـوع بـرای هـر گـروه
  •     امکان صدور کـارت هدیـه
  •     امکـان ثبـت کـالا در سنـد فـروش
  •     امکان صدور کـارت المثنـی
  •     امکـان تعریـف مشتریـان از داخل فایـل اکسـل
  •     چـاپ لوگو و آرم و همچنین طراحی اختصاصی فـروشـگاه بـر روی کـارت وفاداری مشتریان
  •     اطلاع رسـانی آخرین رخدادهـا (حراج،جشنواره ها و سایر) بـه مشتریـان
  •     امکان معرفی مشتریان جدید توسط مشتریان کنونی فروشگاه

مشاوره و سفارشات

 


نظرات بینندگان

هنوز نظری ثبت نگردیده است. شما اولین نفری باشید که نظر می دهید

ضمن تشکر از شما، نظر شما با موفقیت ثبت شد. بعد از تایید همکاران نظر شما قابل مشاهده خواهد بود.
ارسال پیام شما با مشکلی مواجه شده است، لطفا بعدا تلاش نمایید